Friesland, the place to be?

by Dyonne

Vorig weekend ben ik samen met mijn vriendinnen met de trein naar Friesland afgereisd. Ik was uitgenodigd voor een weekendje weg door Vakantie Friesland Vakantiehuizen en EenHuisjeHuren.nl. Ik was nog nooit in Friesland geweest en wilde hier natuurlijk wel meer van zien, maar wat vond ik er nu eigenlijk van?

We vertrokken op vrijdagmiddag 8 december vanaf het station in Amersfoort naar het Friese Koudum. De reis duurde drie uur en ik baalde op dit moment heel erg dat ik geen rijbewijs heb. Met de auto kon ik namelijk binnen een uur in het huisje zijn. Toch zijn we alsnog aangekomen en kregen wij een warm welkom met een fles wijn in een prachtig huisje aan het water.

Het vakantiehuis

Het vakantiehuis bevindt zich op het vakantiepark Wetterpark de Dammen tussen de Friese meren: De Fluessen en De Morra, is mooi en modern ingericht en beschikt over een sauna. Helaas hadden wij met de sauna geen goede ervaring, omdat de deur er na een keer al uit viel. Gelukkig was dit voor de eigenaar geen probleem en kon het snel worden opgelost. In het vakantiehuis misten we zelf nog wel de basisdingen, zoals theedoeken en handdoeken. Ook waren er geen bedlinnen aanwezig, dus deze moesten we zelf meenemen. Verder was het een prima huisje voor een weekendje weg. De bedden lagen erg lekker en we hebben heerlijk geslapen.

Aqua Zoo Friesland

Zaterdagochtend waren we al vroeg uit de veren, omdat we een dagje Leeuwarden hadden gepland. De reis zou met het openbaar vervoer anderhalf uur duren, dus we stonden om 09:30 uur al bij de bushalte. We zouden als eerste naar de dierentuin AquaZoo Friesland gaan. Het was rustig die ochtend, maar dit kwam waarschijnlijk door de kou. Wat ik erg leuk vond aan deze dierentuin, was dat je enkele dieren echt aan kon raken en van dichtbij kon zien zonder hek. Zo mochten we bij de pinguïns en de kangoeroes in het hok komen. Wat ik wel raar vond, was dat de ijsberen in een hok zonder ijs leefden. Ik weet niet of dat normaal is, maar wij vonden het een beetje vreemd. De dierentuin is over het algemeen niet groot en je bent er binnen anderhalf uur wel doorheen. Dit was wel ideaal voor wat we die dag allemaal wilden doen.

Rondleiding gevangenis Prison Break lookalike

In het begin van de middag hadden we een afspraak gemaakt voor een rondleiding door de oude gevangenis De Blokhuispoort in het midden van het centrum. De gevangenis leek erg op de gevangenis uit de serie Prison Break en was heel indrukwekkend. De bewaarder die ons de rondleiding gaf, werkt al 30 jaar in de gevangenis en wist ons erg veel te vertellen. We kregen verschillende cellen te zien en kregen ook te horen dat Holleeder en Bruinsma daar hadden gezeten. Ten slotte vertelde een 94-jarige man aan ons zijn verhaal over zijn verblijf in de cel in de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft daar een tijdje gezeten en is bevrijd door de verzetstrijders De Overval. Zijn verhaal was heel bijzonder en we vonden het erg heftig om te horen wat hij heeft meegemaakt. De rondleiding kost € 10,00 euro en is zeker het geld waard. Je krijgt vooraf nog een kopje koffie of thee met gebak en daarna begint de rondleiding van zo’n anderhalf uur. Je kunt ook in De Blokhuispoort overnachten als je echt eens wilt meemaken hoe het is om in een cel te slapen. Hoe gaaf is dat?!

De Burgemeester van Napels

Nadat we de rondleiding hadden gehad, gingen we nog even de stad in om te shoppen. Het weer zat niet heel erg mee en we hadden het dan ook snel gezien. We hadden honger en besloten te gaan eten bij een restaurantje dat we onderweg tegenkwamen: De Burgemeester van Napels. Hier kun je oprecht de lekkerste pizza’s en pasta’s van Leeuwarden eten. De Napolitaanse pizza’s zijn gemaakt in traditionele stenen houtovens. Ik had een pizza Figone, Inge had een pizza Salsiccia en Dimya had een pasta Scialatielli Con Gamberi e Pomodorini.

Club 1841 Sneek

Nadat we heerlijk hadden gegeten, vertrokken we weer met het openbaar vervoer naar Koudum. We wilden natuurlijk ook nog uitgaan, maar wat is er in de buurt van Koudum? We hadden niet veel keus en kozen er daarom voor om naar Sneek te gaan. Dit was nog een halfuur rijden met de auto. Gelukkig was mijn vriend zo lief om samen met ons uit te gaan en is daarom in de avond naar ons vakantiehuisje toegekomen. Zo konden we met de auto naar Sneek en weer terug en hoefden we niet helemaal een taxi te regelen. Happy girls! We zijn uitgeweest in Club 1841. Dit was erg leuk en zeker een aanrader als je uitgaat in Sneek. Er is goede muziek en er zijn nog twee andere kroegen in het gebouw zelf. Het nadeel was wel dat het heel erg druk was en je amper kon bewegen.

Terugreis

Helaas was het weekend voorbij gevlogen. Op zondag werden we laat wakker en hebben lekker uitgebreid ontbeten. Daarna vertrokken we begin van de middag weer naar Amersfoort, maar gelukkig dit keer wel met de auto of course. Doordat er dat weekend veel sneeuw lag, waren we alsnog wel erg lang onderweg. Ik was alleen allang blij dat we warm binnen zaten.

The place to be?

De eigenaren van Vakantie Friesland Vakantiehuizen zijn erg aardig en zorgen er graag voor dat je een goed verblijf hebt. Ik heb veel van de grote steden van Friesland gezien en vond het erg leuk. Helaas is er in de omgeving van Koudum niet erg veel te doen en te bezoeken als je geen auto hebt. Je zit echt in the middle of nowhere, dus het is wel een aanrader om hier met de auto heen te gaan. In de zomer is hier ook meer te doen dan in de winter, omdat je dan met mooi weer kunt gaan fietsen, wandelen of varen.

Ben jij weleens in Friesland geweest? Wat zijn jouw favoriete plekken?

* Het artikel bevat producten die ik heb ontvangen. Dit heeft echter geen invloed op mijn mening. Ik zal altijd eerlijk zijn over een product.

You may also like

31 comments

Alex 20 december 2017 - 08:43

Leuk Friesland! Welgeteld twee keer geweest, maar niet de grote plaatsen. Ik vind de haventjes heel leuk waar je vaak goed vis kan eten. Goed geschreven je blog, nodigt zeker uit een keer die kant op te gaan!

debbie 20 december 2017 - 08:45

kom er te weinig! nooit eigenlijk haha. dank je voor je reminder!

nicole 20 december 2017 - 09:14

Ik ben er nog niet geweest, maar het lijkt me een mooie provincie. Het huisje vind ik niet zo heel leuk. Een beetje nietszeggend.

luuk 20 december 2017 - 09:16

Wat leuk zeg! Vooral die gevangenis lijkt me de moeite waard om te bezoeken!

Tamara 20 december 2017 - 09:22

Leuk! Ik zou wel graag een bezoekje brengen aan die gevangenis, lijkt me best cool om te zien. Wel jammer dat er in de omgeving verder niet heel erg veel te doen is.

Marieke 20 december 2017 - 09:25

Leuk! Wij gaan met ons gezinnetje deze keer naar de Veluwe voor een weekendje, maar Friesland gaat ook op het lijstje.

Lodi 20 december 2017 - 09:29

Wt ontzettend leuk zeg, ik zou niet snel denken aan Friesland, maar het ziet er fantastisch uit.

Adine @ LekkerLevenMetminder.nl 20 december 2017 - 09:45

Ik woon er 🙂 En je hebt hier echt veel meer dan je zou denken. In de zomer ga je bijvoorbeeld zo naar één van de eilanden of Lauwersoog, je hebt hier leuke stadjes, mooie ‘staetes’ met prachtige tuinen, enzovoorts!

Bryan 20 december 2017 - 09:58

Lijkt mij een heel fijne reis. Vooral de prison break achtige gevangenis. Zou ik ook wel willen bezoeken.

nicole 20 december 2017 - 10:33

LOL. Ik vind het wel heel bijzonder dat de deur van de sauna er uitviel : )

nicole 20 december 2017 - 10:40

Die dierentuin kende ik nog niet. Leuk om daar een bezoekje te brengen denk ik!

Felice Veenman 20 december 2017 - 10:55

Friesland: ik kom er veel te weinig

Joanne 20 december 2017 - 14:08

Leuk zo’n weekendje weg! Het huisje ziet er gezellig uit & die gevangenis lijkt me ook tof om te zien 🙂

Xarifa 20 december 2017 - 16:32

Altijd leuk Friesland! Ik kom er af en toe!

Kiki Hasselton 20 december 2017 - 16:55

Kom er bijna nooit, maar aquazoo lijkt mij erg leuk! Misschien toch maar eens een weekendje weg boeken naar het ruige friesland 😉

Lisanne 20 december 2017 - 20:42

Super leuk om te lezen! Ik woon op Ameland en kom dus regelmatig in Leeuwarden en omgeving. De Blokhuispoort wil ik ook nog eens bekijken!

Eke 20 december 2017 - 20:50

Klinkt toch wel als een tof tripje! Mijn moeder komt uit Friesland, maar ik kom er eigenlijk nooit, haha. Tijd om mijn roots eens te ontdekken!

Ingrid 20 december 2017 - 21:12

Leuk om te lezen. Wij gaan eigenlijk nooit die kant op. Maar leuk om te zien wat jullie gedaan hebben.

LivingThaGoodLife 20 december 2017 - 21:25

Leuk om te lezen, ik woon een eindje uit de buurt dus ik zal het niet kunnen gaan bekijken lol

Sandra Turel 20 december 2017 - 21:51

Dat klinkt en ziet eruit als een fantastisch weekend. De laatste keer dat ik in Friesland was, was toen ik een tiener was en met school 4 dagen bij een Friese boer verbleef. Fijne herinneringen overigens 🙂

nicole 21 december 2017 - 07:44

Ik vind het ook wel een nadeel dat je zelf beddengoed en handdoeken moet meesjouwen. Dit huisje zou ik denk ik niet zo gauw kiezen al met al.

Heleen Schrijvershof 21 december 2017 - 11:43

Leuk om te zien! Wij gaan ook bijna nooit die kant op, want we wonen bijna in Zeeland, maar dit soort plekjes zijn altijd wel leuk om te ontdekken

Wanda 21 december 2017 - 12:46

Leuk dat je werd uitgenodigd voor zo’n weekend! Friesland is voor ons niet zo ver maar toch kom ik er vrijwel nooit. Ik ken alleen Leeuwarden, Hindeloopen en Stavoren eigenlijk, voor de rest is het nog een onbekende provincie voor mij.

Custodia Chineva 21 december 2017 - 13:17

Lijk me zo heerlijk om een weekend in zo’n plek te verblijven. Lekker rustig, het ziet heel gezellig uit, ik kom zelf nooit in Friesland maar dit ziet er wel leuk uit…

debbythechocoholic 22 december 2017 - 16:55

Dat lijkt me echt een fantastische ervaring. Ik ben nog nooit in Friesland geweest neen.

Demi 22 december 2017 - 22:42

Ik ben echt nog nooit in Friesland geweest. Heb er ook helemaal geen beeld bij. De rondleiding door de gevangenis lijkt me wel interessant trouwens. Ik ben in Berlijn ooit eens in een oude gevangenis geweest voor mensen die zich uitspraken tegen het heersende regime in de tweede wereldoorlog. Dat vind jij dan waarschijnlijk ook erg indrukwekkend!

Debby 22 december 2017 - 23:40

Wauw die dieren!!!! Zo leuk! Ik ben nog nooit der geweest, maar staat zeker op mijn travel-list ❤️

Laura Martens 23 december 2017 - 14:26

Wow ziet er echt super leuk uit allemaal!! Mijn vriend komt uit Friesland!

Joice J 6 januari 2018 - 09:06

Look like a nice place, love the animal and the food…Yummy! xoxo

Malou | Blonde Blossom 13 januari 2018 - 15:32

Wat superleuk dat jullie een weekendje weg mochten. Die gevangenis lijkt me echt heel erg indrukwekkend, wauw! En jullie pizza’s en pasta zien er echt goddelijk uit. Wat is je jas trouwens mooi zeg! Al helemaal met die laarsjes. Malou x